Sveriges och europas väder och klimat

jag är student och läser till trädgårdsmästare. jag skriver nu om en trädgård och vill sätta in en klimat och väder aspekt. frågor till er
1 vad ser ni har hänt i Sverige på 20 år?
2 vad ser ni för förändringar i Sveriges väder? hur kommer det att ändras? vad kommer att bli vanligare? hagel?
3 hur ser ni regnet har förändrats? på 20 år? Kan ni se hur det lutar åt om 20 år?
4 Europas väder? tex Italien? kommer klimatet att förändras i Europa också?
5. viktigt är nu att vi kommer upp i 2030-klimatmålen? Tror ni att vi har en chans och kunna nå klimatmålen 2030?
6 Hur och vad skulle ni säga om att växtligheten påverkar i en trädgård? klarar av större regnskurar? klarar hagel? växter som klarar högre värme/torka?

jag hoppas att ni kan svara på mina frågor men om inte alt så kanske någon av mina frågor?
skulle vara tacksam om jag fick lite svar till examens arbete.
Med vänliga hälsningar: Sanna korhonen Nygårds.
tel. 076-2196261.