Sveriges allmänna vindriktning

Hej!

Jag läste någonstans på er mycket intressanta hemsida att Sverige ligger i det s.k. västliga vindbältet, dvs. att vi för det mesta har västlig vind som genomsnitt.

Av någon anledning använde jag er eminenta väderdatasida och laddade där ner vindriktningen för Vinga och Skillinge under 1996, 2009 och 2018. Sedan beräknade jag genomsnittsvinden och kom då fram till att den för alla data låg någonstans mellan 144 grader och 216 grader, alltså någonstans mellan sydost/sydsydost till sydsydväst/sydväst.

Alltså, vindriktningen var mer sydost/sydväst än väst. Hur kommer detta sig? Har jag missat något?

Tackar på förhand för svar! Och tack för er nyttiga och lärorika sajt.

Med vänlig hälsning,
Tony

Kommentarer

  • Hej Tony, vad roligt att du tycker att sidan är lärorik! Här finns en fin rapport om den geostrofiska vinden (ungefär teoretisk vind) i Sverige https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.8498!meteorologi_138v2.pdf där man kan se att de västliga vindarna är vanligast. Här finns också en rapport med observationer: https://www.smhi.se/publikationer/vindstatistik-for-sverige-1961-2004-1.10007
    Jag har tittat på alla tillgängliga observationer för Vinga och Skillinge. Den vanligaste vindriktning för Vinga var sydväst och för Skillinge västsydväst. Det är svårt att säga exakt vad detta beror på utöver att det atmosfärens flöde varierar beroende på placeringarna av lågtryck och högtryck.
    Hoppas du blir nöjd med svaret!
    Magnus Klimatolog