Stormen byter namn?

Varför byter ni namnet på Nina till Egon???

Kommentarer

  • Hej Erik!
    Även jag är lite överraskad. Jag tror att SMHI valt att döpa det, då ej utvecklade lågtrycket, till Egon. I själva verket är det det Nina som är huvudlågtrycket, som redan skapat problem i norra England, men främst i Skottland. Namngivningen skedde ju rätt tidigt - onsdag em - då alla vädermodeller visade på en en "avknoppning" och fördjupning från huvudlågtrycket just över Skagerack och Bohuslän. Dagen efter blir det en försening av fördjupningen och "Egon" (om det är den som avses) har ännu ej bildats. Efter stormens härjningar kan det bli problem med vilket lågtryck som avses i hänseende till försäkringsärenden etc. Tyskarna kallat stormlågtrycket för Felix....
    mvh
    John

  • Hej.

    SMHI har en rutin där vi, om inte Danmark eller Norge redan namnsatt stormen, namnsätter stormen efter namnsdag den dagen som stormen når Sverige. En dialog förs vid varje aktuellt stormtillfälle med Danmark och Norge för att vi inte skall skapa ett nytt namn om de redan namngett stormen.

    Under fredagen 9/1 kommer en storm in över Danmark som de har döpt till Dagmar. Den kommer att fortsätta försvagad mot öster och medför att det är klass 1 varning för mycket hårda vindbyar i Skåne under fredag em/kväll. Den skall inte förväxlas med stormen som berör oss under lördag-söndag och namnet bör inte användas då vi redan använt Dagmar och ”vår Dagmar” var rätt besvärlig och skulle kunna ge en falsk föreställning om det som passerar södra Götaland under fredagen.

    Stormen lördag-söndag fick vid fredag lunch namnet Egon och det är DMI som namnsatt och vi tar samma namn som de. Under fredag kväll gav även Meteorologisk Institutt stormen ett eget namn och det är Nina.

    Generellt om namngivning stormar: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/v...

    Svea namnsattes av SMHI, enligt ovan nämnda rutin, eftersom stormen ej bedömdes beröra varken Danmark eller Norge i samma omfattning.

  • Hej Ann-Christine.
    Nu var det ju stormen med lavtryckscentrum på norska vestlandet som förorsakade dessa kraftiga vindar på svenska västkusten.
    Metrologisk Institutt hadde innan ni namnga stormen "Egon" givit den namnet "Nina".

    Det värkar som det har blivit prestisj mellan MI, DMI och SMHI om dessa namn lol; men inte är det bra för oss vanliga dödliga menniskor.

    Bifogade filer: