Stockholm mikroklimat ?

Har Stockholm haft mikroklimat denna sommar ? Har märkt,tydligt, att regnväder avviker och passerar norr eller söder om storstan sista halvåret,typ.
Har inte hört detta diskuteras. Är det felaktigt resonemang?
Med vänlig hälsning Rune A.

Kommentarer

  • Hej Rune

    Jag har fått hjälp av min kollega Weine att svara på din fråga.

    Vi har ju inte lätt att bekräfta eller vederlägga denna typ av iakttagelser med hjälp av observationer då stationsnätet är glest. Men jag har en hypotes när det gäller bymoln/skurar nämligen att det är en fråga om perspektiv.

    Om jag ser ett bymoln, som passerar en bit bort, så har jag dålig koll på exakt hur långt bort det befinner sig. I ett hyggligt öppet landskap ser jag utan vidare bymoln (från undersida till topp) inom de närmsta tio km.

    Om vi förenklat tänker oss att alla bymolnen på sommaren (när vädret är gynnsamt för dessa) ligger på rader (vilket inte är helt ovanligt). Antag att de har en bas på 1* 1 km och vandrar  slumpmässigt varje enskild dag längs raka stråk med tex 3 km mellanrum.
    Då kommer vi en viss plats ha 25% chans att de hamnar över denna platsen, men vi kommer alla andra dagar (75%) att se dessa moln utan att veta om de är 2, 3, 4 …osv km bort.
    Det går att konstruera likande exempel med andra siffror men resultatet blir likartat. Dvs intrycket blir att det ser ut som om det oftare regnar en bit bort men inte på den plats jag befinner mig på.

    Hälsningar,
    Weine

    Erik
  • Tack för svaret! Men , jag tänkte nog mer på dom verkliga regnmängderna som kommit denna sommar. Finns det inte mätplatser i och omkring sthlmsområdet som visar stora skillnader? Det kanske bara är en känsla jag har...
    Med vänlig hälsning, Rune A.
  • Hej!

    Det är riktigt att centrala Stockholm under årets sommar (juni-juli-augusti) fick något mindre nederbörd (89.7 mm) än en del platser utanför storstaden:

    Vallentuna (norr om Sthlm): 105.2 mm
    Djurö (öster om Sthlm): 110.6 mm
    Tullinge (söder om Sthlm): 105.1 mm
    Adelsö (väster om Sthlm): 140.1 mm