Starkare IR-effekt på högre höjd?

Att solens UV-strålning är starkare på högre höjd är allmänt känt, men är också IR-strålningen starkare på högre höjd? Jag menar, på grund av att dess energi på högre höjd ej har upptagits av atmosfärens molekyler i samma grad som vid havsytan? Om det är så, så skulle solstrålningens uppvärmningseffekt på högre höjd vara starkare, vilket skulle märkas på fasta och flytande material. På luft skulle den inte märkas på samma sätt då den på högre höjd är så pass tunn. Jag undrar p.g.a. att jag tillbringar somrarna på 800 m. ö. h. där det brukar vara svalt men blir plötsligt hett när solen kommer fram. Är jag ute och "cyklar"?
Hälsningar Gent, Stockholm

Kommentarer

  • Hej,

    Hittade nedanstående figur här.

    Den åskådliggör hur solstrålningen i olika våglängdsområden reduceras för olika solhöjder (optical air mass). Utanför jordatmosfären Air mass =0, vid jordytan =1, solen nära horisonten = 10 och för (4 o 7 ) en ganska lågt stående sol.

    Det som syns tydligt är trots allt att i UV-området reduceras solstrålningen snabbt med en allt lägre stående sol, medan effekten är något mindre i IR-området. Där förekommer dock en del kraftig absorption i vattenånga och koldioxid.

    I bilden förutsätts en viss mängd ozon, vattenånga och en klar luft (lite partiklar). Om du jämför havsytan med 800 m höjd påverkas ozonmängden ytterst marginellt medan mängden vattenånga kan skilja en del. Summa summarum tycker jag att dina funderingar ligger i linje med min bedömning.

    Air Mass Irradiance

    Text till bilden:
    Solar spectral irradiance for different air mass values assuming the U.S. Standard atmosphere, 20 millimeters of perceptible water vapor, 3.4 millimeters of ozone, and very clear air (Thekaekara, 1976).