Står solen i söder när den står som högst?

Hej!
Står solen alltid exakt i söder när den står som högst på norra halvklotet?

Kommentarer

  • Svaret är ja.
  • Utom mellan ekvatorn och norra vändkretsen (latitud ca 23.5 grader norr), där solen står som högst i norr under en del av det vi kallar sommarhalvåret.
  • Det är riktigt! Bra input, tänkte inte på den varianten.
  • Fast jag skrev ju i frågan att det handlade om norra halvklotet!
  • Hej!

    Jo, men området mellan ekvatorn och norra vändkretsen tillhör jordens norra halvklot. Och precis som signaturen Vay skriver, så händer det i det området att solen inte står som högst på himlen (har minst zenitavstånd) när den ligger i söder.