"Spricka" i molntäcke

När vi flög idag, så såg vi en sprickliknande gräns i molntäcket. (Se bild) . Vad beror denna "spricka" på?

Bifogad fil:

Kommentarer

  • Hej!

    Det ser onekligen lite mystiskt ut. Men jag tror att detta är en kondensationsstrimma, som vindarna blåst iväg en smula så att den får krökt form. Strimman ligger förmodligen alldeles ovanför molntäckets ovansida, och jag tycker man kan spåra ett mycket smalt mörkt spår omedelbart till höger om strimman. Detta mörka spår är i så fall skuggan av k-strimman, när den projiceras mot molnöversidan. På andra ställen i bilden ser man mera tydliga skuggor av k-strimmor, sådana som ligger på högre höjd.