Speciell form på snön i Vasastaden Shlm igår

Hej jag har aldrig sett liknande snö - trots min höga ålder.
Snön som  på kort tid föll i Stockholm (Vasastaden) igår, fredag, såg ovanlig ut när den låg på marken. Vid själva snöfallet uppfattade jag dem som flingor? Ouppmärksamt kanske?
Tittade man hastigt på marken senare kunde man ta det för hagel. Men det var små, små porösa "snöbollar" ca 5-6 mm, jämnstora. Helt runda. När jag tog upp dem föll de isär till vanlig lössnö. När de små bollarna låg på trottoaren fanns det ingen lös snö mellan de här bollarna.
När kan de flingor de väl måste ha varit samlat ihop sig till de perfekta minibollarna. Kornsnö ska väl vara isig - de här var helt porösa och föll isär jättelätt.

Heter företeelsen något? Vad gör att snön formar sig så?