Spåra avvikelse.

Om man med datorhjälp kan få prognoser, och det sen blir en avvikelse, så måste det finnas icke upptagen variabel någonstans. Kan man med datorernas hjälp,spåra och analysera medelst ett ekvationssystem och se var okända variabler finns. Mätdata finns från markytan. Mätdata finns från lufthavet. Men finns mätdata från rymden? Det är ett 3D-system som ska bearbetas. Om man mäter med en Ir-termometer rakt upp i skyn vid olika tillfällen så får man dom mest häpnadsväckande resultat.

Kommentarer

  • Hej!

    Ett problem med atmosfären är att den innehåller processer som delvis är kaotiska:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/kaos-centralt-for-vaderprognoser-1.167

    Även om man skulle ha kännedom om många fler observationsmässiga detaljer än idag, och även om datorerna skulle vara mycket snabbare och kraftfullare, så skulle det ändå inte gå att förutse vädret i detalj när man kommer långt framåt i tiden.