Sommartemperaturer

Orimligt att 10+ till 20+ Celsius definieras som "sommarvärme" ur metereologisk synpunkt.
Försommarvärme är mer korrekt.
Eller vårflods-värme.
18+ till 28+ C grader är sommarvärme för de flesta här i Sverige, när vi har semester.
Kan ni ändra definitionerna med en mer korrekt innebörd ?
Martin Libom

Kommentarer

  • Hej Martin,
    När det gäller den meteorologiska definitionen av sommar så handlar det om att hitta en gräns när våren övergår i sommar. Man har då funnit att när temperaturen är varaktigt, dvs 5 dagar i rad, 10 grader eller mer har sommaren anlänt. För större delen av Sverige innebär det att sommaren normalt anländer i maj-juni. Tidigare i söder än i norr såklart.
    https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/normal/arstid-start/sommar
    Du får också ta i beaktan att det handlar om dygnsmedeltemperaturen, inte om dygnets högsta temperatur.

    Detta är den meteorologiska definitionen för att avgöra när sommaren anlänt. Det står såklart var och en fritt att avgöra när det känns som sommar.

    Med vänliga hälsningar,
    Maria Klimatolog
  • Tack Maria för förklaringen !
    Många från sydligare länder skulle nog inte kalla det för sommar när det endast är 10 + till 20 + Celsius.
    Vem / vilka har bestämt denna märkliga gränsdragning ?
    Knappast någon från Amazonas eller Afrikas djungler !

    Mvh.Martin Libom
    Martin Libom
  • Hej Martin,
    I områden nära ekvatorn, som vid Amazonas, har man inte årstider på samma sett som på våra breddgrader. Då finns ju inte heller behovet att göra denna gränsdragning.

    Om du vill läsa lite mer om den historiska bakgrunden till den svenska meteorologiska indelningen av årstider kan du göra det här:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/arstider/arstider-1.1082

    Trevlig fredag!
    Med vänliga hälsningar,
    Maria Klimatolog