Sommartemperaturer förr och nu

Hej,

pratade väder och sommartemperaturer med en man som var helt säker på sin sak nämligen att sommartemperaturerna som vi nu har haft de två sista decennierna vida överstiger temperaturerna på 1960- och 1970-talet. Enligt herren så översteg aldrig temperaturen 25 grader under 60-70-talet. Stämmer det?

Kommentarer

  • Det beror förstås på var man bor. Men om man bortser från den rena fjällvärlden så har det överallt i landet i alla tider varit över 25° under de varmaste sommardagarna. Nu under juli har det slagits värmerekord på en del platser i norra Sverige och under förra årets varma somrar var det ytterligare ett antal värmerekord. Men det handlar inte om någon rekordslakt utan oftast är det någon grad över äldre rekord.
    Sverker Klimatolog
  • Hej!

    Vad är de högsta och lägsta temperaturerna respektive mesta och minsta nederbördsmängderna som uppmätts i Sverige? Kan man se någon form av "röd tråd"/vågor genom historien vad gäller detta?
  • Den högsta temperaturen är 38,0° i Ultuna i Uppland den 9 juli 1933 och i Målilla i Småland den 29 juni 1947. Den lägsta temperaturen är -52,6° i Vuoggatjålme i Lappland den 2 februari 1966. Den största nederbördsmägden under ett år är 1866 mm i Mollsjönäs i Västergötland år 2008. I allmänhet har det blivit fler värmerekord än köldrekord.
    Sverker Klimatolog
  • vill ha statistik på vinden i Helsingborg sista veckan i juli o första veckan i agusti
  • statistik över vinden i Helsingborg juli o agusti

  • Vinddata timme för timme för stationen Helsingborg A kan fritt laddas hem härifrån:

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer/#param=wind,stations=all,stationid=62040

  • Sommaren 2020 Juli månad kan bli den kallaste på 60 år säger SMHI? Då har jag några frågor?  Hur var sommaren  1960-61-62-65-87-98 och 93 var mej veterligen inte ett dugg bättre än denna sommar just i Juli snarare tvärtom ? Kommer ihåg 1960 Östersjölandskapen hade aldrig fått så mycket regn i Juli som just den sommaren.
    1987 var hela sommaren en styggelse  liksom sommaren98 inte minst i Juli. Jag har skrivit väder krönika i många år så jag ljuger inte
  • Hej Lennart. Låt oss vänta tills juli 2020 är fullbordad så kan vi jämföra med tidigare månader efter det. MVH Erik, klimatolog
    Erik Klimatologi
  • Hej Erik. Ja vi kan vänta tills Juli är slut. Ska jag återkomma heller kommer du att hör av dej ?  Kanske ska säga att jag kommer från Nässjö mitt på Småländska Höglandet vädret kan ju skilja sej något mot andra ställen i södra Sverige.

    Mvh: Lennart Strömberg
  • SMHIs officiella månadssammanfattningar finns här
    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-sverige
    För juli 2020 kommer den första preliminära versionen på fredag den 31 juli. Den kommer sedan att uppdateras i början av nästa vecka när vi har slutgiltiga värden för juli.
    Sverker Klimatolog
  • Hej! jag undrade om att hur mättar man temperaturen för t.ex för 200 år sedan?
    genom koldioxid halterna i atmosfären eller isen som smältas hur?
  • Om vi inte går längre tillbaka i tiden än 200 år så mätte man temperaturen med vanliga termometrar redan då. Själva termometrarna kunde göras med bra kvalitet. Vi har ju till exempel vår svenske Anders Celsius i Uppsala som i mitten av 1700-talet tog fram sin än i dag använda temperaturskala.
    Det som kunde skilja jämfört med i dag är placeringen av termometrarna. Där är ofta dokumentationen lite bristfällig. Men placeringar vid ett fönster eller husvägg som var skuggad för solen har förekommit.
    Sverker Klimatolog