solupp/nedgång

Tack för ditt svar på varför förmiddagen inte är lika lång eftermiddagen. Nu har jag en följdfråga. Idag 14/ 1 är eftermiddagen 33 minuter längre än förmiddagen här i Malmö. Varför, och om eller när jämnar det ut sig?
Per Kverrstad

Kommentarer

  • Hej igen,

    Lite grovt räknat och förhoppningsvis en förklaring nedan:

    Malmös longitud är ca 13 grader. Det innebär att solen i genomsnitt står i söder ca 8 minuter senare än för 15-gradersmeridianen. Det borde således betyda att förmiddagen i genomsnitt blir 8 minuter kortare och eftermiddagen 8 minuter längre vilket ger en skillnad på 16 minuter.

    Variationen som tillkommer på grund av asymmetrin i upp och nedgångstider under året ges av tidsekvationen https://sv.wikipedia.org/wiki/Tidsekvationen
    Den 14/1 gav tidsekvationen att solen passerade söder ca 9 minuter senare än genomsnittet. Det ger en ytterligare en skillnad på 18 minuter i skillnad mellan för och eftermiddag, totalt 34 minuter alltså. Så inte riktigt 33 minuter men den avvikande minuten kan förhoppningsvis skyllas på de grova beräkningarna här.

    För solens upp och nedgång vid olika datum finns följande tabell (länk nedan) att titta i, så kan du räkna vidare därifrån hur det ser ut med skillnad i längden på för och eftermiddag över året:

    Himlakroppars upp/nedgångar i Malmö 2022 (stjarnhimlen.se)

    Hälsningar
    Sandra Klimatolog