Soluppgång backar?

Hej! I bifogat urklipp kan man se solens upp och nedgång. Julafton och juldagen går solen upp 09:05, men den 26 och 27 backar soluppgången en minut till 09:06 för att sedan den 28 åter bli 09:05. Felskrivning eller faktum? Om det är ett faktum, hur sjutton är det möjligt? Detta får mig att klia mig rejält i huvet! Hjälp! 😀

Kommentarer

  • Detta är ett fenomen som uppträder varje år i december. Det kan verka lite förbryllande men har en förklaring. Så här års förskjuts tidpunkten för när solen står som högst rakt i söder med ungefär en halv minut framåt per dygn. Eftersom solen bara stiger ytterst långsamt på himlen tiden närmast efter vintersolståndet så är det förskjutningen i middagstiden som är avgörande under någon vecka efter vintersolståndet. I den här artikeln har vi skrivit lite mer om det.
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/asymmetri-i-solens-upp-och-nedgangstider-1.17255
    Sverker Klimatolog