solhöjd

Hej!
Jag skulle vilja veta hur högt solen står på vintern i Stockholm (är det azimuten kanske?), detta när den står som högst. Letar just nu lägenhet och kan inte hitta denna information på Internet.

Kommentarer

  • För att veta hur högt solen står vid sann middag (solens kulminationstid i söder) behöver man veta två saker:

    1) Ortens latitud
    2) Solens deklination vid det aktuella tillfället (i detta fall vintersolståndet), denna är -22.5 grader.

    Solens kulminationshöjd (högsta altitud) blir:

    90 grader - ortens latitud + solens deklination

    När det gäller Stockholm får vi vid vintersolståndet:

    (90 grader) - (59.3 grader) + (-22.5 grader) = 8.2 grader

  • Tack Hans och SMI för en suverän tjänst!

  • Hej
    Är det så då att skillnaden på sommaren(som högst) och mellan
    vintern (som lägst), blir ca 46 grader?
    Jag håller på att tillverka ett solur....

    Hälsar
    Staffan

  • Hej
    Jag menar i Stockholm....

    Staffan K

  • Hej!

    Jag ser med viss förskräckelse att jag i mitt tidigare svar i denna tråd råkade skriva att solens deklination vid vintersolståndet är -22.5 grader, den skall ju vara -23.5 grader. Det innebär att man som resultat av den uträkningen skall få 7.2 grader (inte 8.2 grader).

    Solens deklination vid sommarsolståndet är ca +23.5 grader, vilket innebär att solens altitud i Stockholm vid sann middag då är 90 - 59.3 + 23.5 grader = 54.2 grader. Den skillnad som du efterfrågar är således 54.2 - 7.2 grader = 47.0 grader.

  • Hej
    Tack, tack.
    Svårigheten med små solur är, tänker jag, att först välja var det
    lilla hålet, som solen passerar för att sedan falla på en klockskala,
    skall placeras, samt att när man ställer in månaden, så skulle jag
    välja mitten av månaden(ca den 15 jan, 15 feb osv.
    Modellen är från 1600-1700-talet från Frankrike - Tyskland,
    tror jag. (För säkerhets skull skall jag mäta manuellt och börja nu i
    januari)

    Hälsar
    Staffan

  • Hej Staffan!
    Azimut avser det väderstreck (0-360 grader) som en himlakropp befinner sig i vid en viss tid.
    Azimuten räknas från norr över öster (medsols) så att söder blir 180 grader, sydväst 225, väster 270 o.s.v.
    Här kan du se när solen står i söder varje dag i Stockholm under 2015 och 2016:
    http://stjarnhimlen.se/stjh/
    Tiderna anges hela tiden i normaltid. När vi har sommartid får du lägga till en timme.
    När solen står i söder ska ju soluret visa på 12.00.