Solens upp- och nergång i min hemby

Hej SMHI. Jag jämför solens upp- och nergång med Kiruna (nordvästra Sverige) och byn Saivomuotka (nordöstra Sverige). Solen går upp i öster, upp-tiderna i Saivomuotka borde vara tidigare än i Kiruna. Men så är det inte. Exvis idag går solen upp kl 7:22 i (västra) Kiruna och kl 8.12 i (östra) Saivomuotka. Är detta verkligen rätt?!

Kommentarer

  • Nej, här har något blivit fel. Det kan vara så att vårt system tolkar koordinaterna så att Saivomuotka skulle ligga i Finland och ha finsk tid. Jag kollade hur det ser ut för Muodoslompolo och där går solen upp 07.10. Just nu är det nog inte så mycket vi kan göra åt detta. Men jag ska lämna det här vidare till våra datatekniker så får de försöka reda ut problemet.
    Tack för påpekandet!
    Sverker Klimatolog