Solbanediagram

Jag behöver kunna ta reda på skugglängder för olika orter i Halland i mitt arbete på samhällsbyggnadsenheten vid länsstyrelsen i Hallands län. Funderar på att använda mig av era solbanediagram, men i så fall behöver de gälla för åtminstone Kungsbacka, Varberg och Halmstad. Kan ni bestå med dessa diagram till oss? Vad gäller tidsangivelser om jag förstår det rätt är dessa angivna i UTC, men behöver korrigeras med +1 för vintertid och +2 för sommartid? Hittills har jag gjort uppskattningar från program på webben som är enkla att ta till sig, men det är bättre jag använder mig av er tjänst som jag kan hänvisa till. För att få reda på skugglängd utgår jag från uppgifter på altitud, azimut, datum och klockslag. Jag börjar med dagjämningen.

Kommentarer

  • Hej Dag.
    Visst kan vi ta fram solbanediagram för några orter i Halland. Mejla din förfrågan till klimatolog@smhi.se .
    Thomas Klimatolog
  • Tack! Men först undrar jag om det kostar något och i så fall hur mycket för dessa tre orter? Om jag ska göra en beställning som är förenat med kostnader måste jag först få godkänt att göra en beställning.
  • Hej igen.
    För de flesta är solbanediagrammen på vår hemsida till tillräcklig hjälp. Men om det gäller något enstaka extra diagram så ingår det i vårt serviceutbud till samhälle och allmänhet att hjälpa till med det. Som sagt, hör av dig till epostadressen ovan.
    Thomas Klimatolog
  • Hej! Kan ni vänligen skicka mig ett solbanediagram för Piteå till min mail?
    Mvh Björn Nilsson