snömängd istället för regn

hej, hur mycket snö skulle det ha varit om det hade varit en normal vinter. omräkning av regnandet som varit och är.

Kommentarer

  • Hej.
    På denna sida finns kartor med normalt snötäcke för olika månader under perioden 1961-1990, https://www.smhi.se/data/meteorologi/sno .
    Nästa år kan vi börja räkna på vad som var det normala snödjupet under nästa 30-årsperiod 1991-2020.
    Som tumregel gäller att 1 centimeter nysnö motsvarar 1 mm nederbörd i smält form. Regeln är dock ganska trubbig och beroende av temperaturen. Lite mer om detta finns i slutet av artikeln om hur man mäter snödjup: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-mats-snodjup-1.27291
    Thomas Klimatolog
  • HEJ!
    Hur mycket snö ger 1 mm regn i cm snö vid olika temperatur?
    Kommer i håg en vinter det snöade vid -10-15 grader det blev en massa snö
    som var väldigt besvärlig att ploga den föstes bara undan sedan rasade till baks,
    blev bara halva vägbredden, fick köra en vända till senare då den hådnat ihop.
                                MVH Stefan Svahn
                      DALARNA  Furudal Norrboda!
  • Hej Stefan.
    Ursäkta det sena svaret.
    Längst ner på denna sida finns en liten tabell för omräkning av 1 mm nederbörd till antal cm nysnö för olika lufttemperaturer och vid en relativ luftfuktighet på 80 %: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-mats-snodjup-1.27291
    Men värdena i tabellen ska bara ses som ungefärliga. I verkligheten verkar det vara väldigt sällan som en "fluffaktor" är högre än 4. Inte minst vinden spelar också en stor roll för hur mycket snön packas.
    Men det skulle vara härligt att åka skidor i den kalla och lätta snö du försökte ploga undan:)
    Thomas Klimatolog
  • Hej! Har funderat på hur länge sedan det var som vi i Stockholm hade snö under en sammanhängande period på två veckor, som det väl är snart nu detta år 2021? även intressant hur många sådana vintrar med flera veckors snö vi haft i Stockholmstrakten under de senaste 20 åren? Jag och många med mig gläds nog åt den torra snön vi haft den senaste veckan, Jag bor på Södermalm. Bifogar nattbild mot Brännkyrkogatan från26 januari.

  • Hej Anders.

    Det är inte särskilt ovanligt med tvåveckorsperioder med snö i Stockholm. Förra vintern var ju inget vidare, men i januari-februari 2019 observerades snö under cirka en månads tid, även om snötäcket var tämligen tunt flera av dagarna under denna period.

    På denna sida kan du själv ladda ner alla dagliga snödjupsobservationer (och många andra meteorologiska parametrar):
    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ladda-ner-meteorologiska-observationer#param=airtemperatureInstant,stations=all
    Zooma in i kartan och leta upp den station du är intresserad av, klicka på den, så kan du sedan ladda ner all kontrollerad data, samt preliminära data från den senaste perioden. Lycka till!
    Thomas Klimatolog
  • Hej Thomas! Tack för snabbt svar! Känns som det var mer länge sedan med snötäcke här. Nu ska jag ladda ner adressen du skickat.

    Glada hälsningar
    Anders