Snö fast åtskilliga plusgrader vid marken?

Speciellt nu i april händer det ju att det kan va kanske ända upp till 8 plusgrader vid marken, sen kommer ett svart moln med en kraftig skur som innehåller snö. Sen straxt sol igen. Beror detta fenomen på att det kanske redan vid några hundra m upp är noll eller straxt över, så snön inte hinner smälta? Då gäller väl inte tumregeln att 100m upp ca 0.8grader kallare i genomsnitt. kan det va så stor skilllnad som tex 2.5grader kallare för varje 100 m vid såna märkliga tillfällen? mvh Göran

Kommentarer

  • Hej Göran.
    Beklagar att vi missat att svara på ditt inlägg tidigare.

    Jo, som du skriver så kan temperaturen snabbt stiga med höjden, inte minst så här års. Nu står ju solen ganska högt på himlen på dagarna och då värms markytan och luften närmast marken ganska snabbt när inte några moln skymmer solen. När vi har "kalluftutbrott" från norr som vi haft den senaste tiden, så är det ju egentligen en ganska kall luftmassa vi har över oss. Den kan också vara ganska torr så att det inte från början finns så mycket moln som skymmer solen. Men när luften värms kraftigt av solen vid marken blir den instabil och det bildas konvektion och konvektiva moln som kan bli så höga att de fäller ut nederbörd. Ofta blir det i dessa fall snö som når marken även om det en stund innan varit ganska många plusgrader. Men efter omblandning i lufthavet som också blir följden av stigande uppvärmd luft, upptornande moln och av nederbörden i sig så sjunker ju temperaturen ganska kraftigt (igen).

    Här är en länk till en artikel om molnbildning som eventuellt kan vara av intresse: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/moln-bildningssatt-1.31468

    Thomas Klimatolog