Snö

Varför säger väderuppläsaren att det kommer nysnö det finns väl bara ny snö som kommer ner?

Kommentarer

  • Hej Kenneth,

    Tack för din fråga!

    Ordet nysnö är mycket gammalt i svenska språket, och används flitigt inom meteorologin. Ordet finns för att man omedelbart ska kunna särskilja nysnödjupet från snödjupet som redan finns på marken, så att inga förväxlingar ska kunna uppstå.

    Det är också inte helt självklart att snön som faller är helt ny. I samband med kraftigt snödrev kan det vara flera dygn gammal snö som virvlas upp och yr omkring i luften.

    Vänliga halsningar,