snö

jag vill veta varför snön kommer så tidigt till vissa inkulsive mig så varför kommer snön så pass tidigt?
förresten hej thomas, sandra, fredrik, maria, magnus, magnus, daniel, erik, leif, lennart, mikaela, sofie, susanne, sverker förlåt om jag råka glömma nån mvh SURIKAT APAN Britta
SURIKAT APAN Birgitta

Kommentarer

  • Hej Britta,
    Nu skriver du inte var du bor. I norra delarna av Norrland är det vanligt att snön kommer redan i oktober. I många delar av landet är det inte helt ovanligt att det snöar redan i november, men att snön smälter rätt snabbt när det blir någon dag med plusgrader. Att det ligger snö på marken har i sin tur en avkylande effekt. Snön reflekterar bort solstrålning och gör att marken och luften inte värms upp lika mycket som om det hade varit barmark. Från mitten av november har det varit kallare än normalt i stora delar av landet.

    Om du är intresserad av hur det har sett ut tidigare vintrar kan du kolla in vår snödjupskarta där man kan se snödjupet i Sverige för enskilda dagar sedan vintern 2009/2010:
    https://www.smhi.se/data/meteorologi/sno/snodjup/

    Med vänliga hälsningar
    Maria
    Maria Klimatolog