Skyfall

smhi varnade för skyfall !! har suttit inne hela dagen här i husie malmö o väntat på skyfall!!!! vågar vi gå ut o handla ? Dmi dansk väderprognos har nog mer koll på vädret ?‼️
Ingvar Nordqvist

Kommentarer

  • Hej Ingvar,

    Tack för ditt inlägg.

    Det vi gick ut med den 16 juli var en RISK för stora regnmängder.
    En risk är ingen varning. Risk används vid större osäkerheter i väderutvecklingen. Osäkerheten kan ligga i fenomenets styrka eller geografiska omfattning.
    Om osäkerheten i prognosen minskar kan en risk övergå i en varning.

    Det är extremt svårt att prognostisera exakt vart regnskurar ska hamna. När man kollar i tex appen och på en ortsprognos så får man ju enbart vädret just för den punkten. Den säger inget om hur det ser ut runt omkring. Lite som att titta på fotboll genom ett sugrör. Därför bör man alltid komplettera med meteorologens kommentarer och aktuella radarbilder för att följa nederbördsutvecklingen.
    Det stod också i den detaljerade informationen att det är "osäkert var skurar som ger de största mängderna bildas."

    Sedan måste man också tänka på att vi varnar för stora områden och det är inte säkert att hela området kommer drabbas av varningen.
    Lund, som inte ligger speciellt långt från Malmö, fick 37.6 mm under den dagen.

    Vi kommer dock att ändra vårt varningssystem och istället för att prata om varningssdistrikt så kommer man istället prata om konsekvensen och på så sätt kunna ringa in mindre områden.

    Vänliga hälsningar,
    Sofie