skumma regn-radarekon

Hej,
idag noterade jag att väderkartan runt stockholm visar att det skulle vara ett ringformat regnväder över uppland... men det ser artificiellt ut. Är det en radareffekt eller vad?

Kommentarer

  • Hej!

    Det är långtifrån alla ekon (speciellt om de är blåfärgade, dvs svaga) på en radarbild som härrör från nederbörd. Ekona kan emanera från t.ex. terrängformationer eller inversioner eller fallstrimmor. I det här fallet ser det ut som vattendroppar i molnen som Arlanda-radarn registrerar. Det är mycket vanligt att man får denna typ av cirkulära formationer med en radaranläggning i centrum.

    Här finns några tips på hur man kan skilja nederbördsekon från andra ekon:

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/falska-nederbordsekon-fran-vaderradar-1.20507