Skillnad nederbörd mellan 2 och 10-dagars prognos

I min lokala 2-dagars prognosdiagram visas just nu:
Blå nederbörd idag 16.00 - 20.00 samt imorgon 13.00 - 16.00.
Samtidigt i 10-dagars visas nederbörd oavbrutet från idag 14.00 till i övermorgon 02.00.
Det bör inte finnas någon skillnad - trovärdighetsproblem.
Olika leverantörer?

Kommentarer

  • Hej Erik!

    I vyn 2-dagar, presenterar vi nederbörd per 1 timme och vi presenterar vilken timme det kommer att falla nederbörd. I vyn 10-dagar, presenterar vi nederbörd per 12 timmar och vi presenterar egentligen vilka 12-timmarsperioder som kommer att få nederbörd. Men vi säger inte exakt vilka timmar, under denna 12 timmars-period som nederbörden faller! Det måste du gå till 2-dagarsvyn för att se.

    Det har funnits starka önskemål om att kunna jämföra mängder mellan dygn 1/2 och senare dygn i prognosen. För att kunna göra det, måste vi ha samma mängd per tid, i detta fall mm/12h.

    Se bilderna nedan med exempel från Norrköping, där det i 10-dagarsvyn står att det ska komma 16 mm per 12 timmar på fredag under perioden kl. 14-02 och i 2-dagarsvyn visar en mer detaljerat bild om när den mängden förväntas komma, från kl 19 och framåt.

    10-dagarsdiagramm

    2-dagarsdiagramm

  • Ay,
       samma fråga som jag... nu förstår jag ?