Skillnad mellan temp i täta större städer kontra förorter

Om vi tar de städer i sverige som har en stor innerstad, finns statistik som visar att det  är x grader skillnad mellan innerstad kontra förorter, och försvinner skillnaden helt vid relativt stark vind ? mvh Göran

Kommentarer

  • Hej, vi har inte specifikt tagit fram någon statistik över stadseffekten (urban heating), men vi är väl medvetna om dess existens. Det var ett område där forskning bedrevs tex under 1970-talet i Uppsala av Roger Taesler. Precis som du skriver reduceras skillnaden mellan stad och omgivande landsbygd om det blåser, medan om det är svaga vindar kan finnas skillnader på flera grader. Denna typ av effekt är en viktig del av studier av långa mätserier av temperatur. När vi till exempel vill se hur temperaturklimatet ändrats genom att använda Stockholmsdata, som har en av världens längsta temperaturserier, så måste hänsyn tas till bland annat detta. Lite grovt har det visat sig att årsmedeltemperaturen idag ligger en halv till en grad högre beroende på stadseffekten i Stockholm än vad den gjorde under senare delen av 1800-talet. Just Stockholmsserien har analyserats av Moberg m fl se tex http://bolin.su.se/data/stockholm/air_temperature.php