Siktförhållanden på land

Hej, finns det något bra sätt att uppskatta siktförhållandena eller mängden dis i luften på land? Jag tänker då framför allt på astronomiska observationer av objekt nära horisonten, där dis ofta försämrar sikten. Vad bör man tänka på för att välja en observationsplats med så lite dis och dimma som möjligt?

Kommentarer

  • Hej!

    Det som försämrar möjligheten att observera astronomiska objekt nära horisonten är det faktum att ljuset då måste färdas lång väg genom atmosfären. Det leder dels till ökad extinktion (utsläckning av ljuset), dels till ökad refraktion (brytning av ljusstrålarna).

    Ju fler partiklar som finns i den aktuella luftmassan, desto kraftigare blir både extinktionen och refraktionen. Många partiklar leder till att himlen blir rödfärgad nära horisonten, eftersom de röda våglängderna har större förmåga att tränga igenom ett partikeltätt medium.

    En god metod för att redan i samband med solnedgången kunna sluta sig till att vi har en "bra" och transparent luftmassa är dels att kolla hur tydligt och distinkt man kan se horisonten, dels att kolla så att himlen inte ser alltför rödfärgad ut.

    När det gäller observationsplats, så är det en fördel att befinna sig på läsidan av hög terräng. Exempelvis: om vi har en luftmassa som kommer in från nordväst kan man i Bohuslän förvänta sig god transparens, eftersom luften då har torkat ut (föhnat) över de sydnorska fjällen.

    Generellt sett är det också bra att befinna sig relativt högt vid observerandet, eftersom man då kan komma ovanför marknära disskikt, låg dimma, osv.