Shapefiler för områden nära vattenförekomst

Hej! Jag skulle uppskatta er hjälp: (a)vilket datalager (shape fil) är bäst för att fånga så små vattenförekomster som möjligt (åar och helst diken)? T ex SMHIs Vattenförekomster – vattenytor SVAR2012_2? Eller Lantmäteriets fastighetskarta? Det tycks som att ett annat alternativ,
https://land.copernicus.eu/local/riparian-zones/riparian-zones-delineation?tab=metadata endast fångar vattenförekomst över 50 meter bred? (”Resolution 50 m.”).

Kommentarer

  • Hej Per,

    Om du är på jakt efter så små vattendrag som möjligt så skulle jag föreslå att använda produkterna från Hydrografi i Nätverk som underlag. SMHI har tillsammans med Lantmäteriet arbetat med att ta fram rikstäckande information om sjöar, vattendrag och avrinningsområden i skala 1:10 000. Arbetet har baserats på Fastighetskartan och Nationella Höjdmodellen. Lantmäteriet ansvarar för sjöar och vattendrag och SMHI harn ansvar för avrinningsområden. Tyvärr finns inte produkterna som shape-fil, men däremot som GML. Du kan konvertera från GML till shape med den kostnadsfria programvara Q-GIS.
    Här är en länk till Lantmäteriets produktsida:
    https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Samverkan-med-andra/Hydrografi-i-natverk/Hydrografiprodukter/

    Mvh,
    Ola
    Ola GIS- och databasexpert