Senaste observationerna på hemsidan

Hej på er på SMHI
Har ni planer på att även lägga till hur molnigheten är på stationerna. Skulle kuinna visas m.h.a. symboler, åttondelar eller i procent. Det skulle vara översiktligt så man ser över tid hur kraftig instrålning det varit i huset eller växthuset, så att man kan fjärrmanövrera vattning eller skuggning av växter i stugan eller växthuset.

Kommentarer

  • Hej Bengt, tack för förslaget!
    I dagsläget finns tyvärr inga sådana planer, då molnighet är en väldigt osäker parameter. Det är punkten just ovanför stationen som mäts med hjälp av en laserstråle, som skickas rakt upp från instrumentet. Det är alltså inte heltäckande för himlen, och därför vet man inte hur många åttondelar observationen har, dessutom rör sig ju oftast molnen över himmelen och resultaten blir därför missvisande.
    Hoppas svaret är begripligt, önskar dig en fortsatt trevlig torsdag!