Sannolikt

Hej!
I era "sannolikhetsprognoser) de som tidigare var under BETA. Vad är det som avses där? Är det endast själva varianten på väderlek eller också mängden väderlek?

Dvs avser sannolikhetsprocenten även att den angivna nederbörden är lika sannolik som själva väderleken?

Kommentarer

  • Hej,
    Procentsiffran syftar till vädersymbolen.
    Procentsiffran får vi fram genom att vi har underlag till 10 olika beräkningsmodeller som beskriver vädret. 80 % betyder att 8 av 10 beräkningsmodeller förutser ett visst väder. När det gäller nederbördsmängd så presenteras ett intervall som bygger på hur mycket nederbörd varje modell ger.
    Exempel:

    Sannolikheten är 80 % att det är mulet och regn. Temperaturen blir då 2 grader. Intervallet för nederbörd innebär att den modell som visar minst har 0,1 mm och den som visar mest har 1,6 mm.

    Hoppas det gör saken tydligare, tveka inte att fråga igen!
    Önskar en trevlig helg

  • Om alla beräkningsmodeller visar mellan 0,1 - 1,6 mm nederbörd skulle inte det innebära 100% sannolikhet för regn? Ingår det även i den beräknade temperaturen att sannolikheten för att det blir 2 grader är 80%, d.v.s. att sannolikheten för att det blir >2 eller <2 är 20% ?
  • Hej,
    Ja i princip 100 %. Det kan finnas lösningar i våra modeller som visar hagel eller annat som vi inte redovisar alls för att det är för osannolikt. Temperatursiffran är den vanligaste förekommande bland de olika lösningarna som i detta fall har en vädersymbol med regn. Temperatursiffran är alltså inte 80 % sannolik men den mest sannolika utifrån vädersymbolen "regn".

    God fortsättning,
  • Ditt svar som lyder: "Temperatursiffran är den vanligaste förekommande bland de olika lösningarna som i detta fall har en vädersymbol med regn. Temperatursiffran är alltså inte 80 % sannolik men den mest sannolika utifrån vädersymbolen "regn"" är för mig en närmast obegriplig text. Om jag fattat det rätt så är sannolikheten för nederbörd 100% men att det dessutom blir +2 C (och inte <2 eller>2) är 80 %
  • Hej igen,
    Ber om ursäkt för sent svar men jag var tvungen att kontrollera några delar.
    Har gjort en skiss som jag hoppas gör det lite tydligare. Fråga igen om det råder oklarheter.
    Med vänlig hälsning,
    Josef

  • Hej Josef
    Att göra en kvalitativ beräkning i procent av sannolikhet för regn där tio modeller anger antingen regn eller inte, är förstås enkelt.                                                    För den kvantitativa temperaturmässiga bedömningen är sannolikheten att bedöma i procent mycket tvivelaktigare.

    Den informationsbild som ges till läsaren är, 1) en procentsats 2) en väderikon, i det här fallet ett regnmoln, 3) en temperaturangivelse.
    Men läsaren får i själva verket ingen egentlig temperaturprognos utan bara i särfallet: "det blir regn".
    Som du också beskriver är sannolikheten för regn beräknat med hänsyn till alla tio modellerna. Temperaturen är däremot beräknad utifrån ett särfall, d.v.s endast från de åtta av modellerna som säger
    regn
    . SMHI har i själva verket tagit de tio beräkningsmodellerna och reducerat ner dem till tre, med sannolikhet
    för regn,  som sorteringsprincip
    där man låtit temperatur sekundärt ingå, vilken som en kvantitativ parameter egentligen kräver helt andra beräkningar om man ska bedöma den i procents sannolikhet. Ett medelvärde som ska presenteras i procents sannolikhet, måste dessutom vidare beräknas med en variationskoefficient från de ingående mätvärdena.

    För att slippa allt detta är mitt förslag är att temperaturangivelsen placeras så att den inte kan sammanblandas med sannolikheten i procent för nederbörd. Sedan måste temperaturen beräknas utifrån alla tio modellerna.

    Egentligen började vår konversation vid en regnsymbol från ett mejl 181207 där det stod 80% regn fastän alla tio modellerna visade regn 0,1 – 1,6 mm. Jag fick inget egentligt svar på varför det då blev 80% i stället för 100%.
    Hälsningar Gent

  • Hej Gent,
    Håller helt med dig och tjänsten är inte optimal för oss som kräver mer i form av sannolikhetsbedömning. Tjänsten är fortfarande i utvecklingsstadiet (BETA). För närvarande pågår ett projekt på SMHI där vi kommer gå mer mot sannolikhetsparametrar i våra prognoser. Det kommer att ta tid att få till produkter som speglar det arbetet. Det är jättebra att du kommer med synpunkter.

    "Egentligen började vår konversation vid en regnsymbol från ett mejl 181207 där det stod 80% regn fastän alla tio modellerna visade regn 0,1 – 1,6 mm. Jag fick inget egentligt svar på varför det då blev 80% i stället för 100%."
    För korta prognoser är svaret JA, dvs 60h framåt. För de längre prognoserna finns 50 olika modeller att tillgå. Där kan vissa orimliga lösningar förkastas, i de allra flesta fallen är svaret JA även för längre prognoser.

  • Hej,
    Under flera dagar var prognosen avseende regn i Lerum den 30/8 29,2 mm regn. Sannolikheten för detta var "Säker prognos". Helt plötsligt försvinner allt regn och sannolikheten har minskat till "Ganska säker prognos". Jag undrar vad det är man syftar på, är det lufttryck, temperatur, vindhastighet och vindriktning, luftfuktighet eller nederbörd? Metoeblue använder sig av Precipitation probability, Precipitation hourly och Rainspot och i deras multimodel visas nederbördsmängd för varje enskild prognosmodell. I Windys multimodel, som har väldigt intuitiv grafik, finns endast 4 prognosmodeller för Lerum, ESMWF 9 tror just nu att Lerum skall får 9,8 mm regn imorgon, övriga tror på betydligt mindre nederbörd. Jag förstår att  "Sannolikheter" är en beta-version men jag tycker ändå man skulle försöka förtydliga vad sannolikheten avser. Ibland är man mest intresserad av regn och ibland temperatur eller vind.
    Mvh/harald

    P.S Uppskattar all data som finns under SMHI's domän. Hydrologiskt nuläge "vattenwebb" har  härlig grafik där alla vattendelare/avrinningsområden syns tydligt.
  • Hej Harald,
    Tack för bra synpunkter, just nu gör vi inget åt Beta-tjänsten då vi jobbar med att få fram bättre sannolikhetsprodukter.
    Kom gärna med fler synpunkter på "vad och hur" du vill ha det så kan vi göra ännu bättre framöver.
    Med vänlig hälsning,
  • Jag vill veta hur jag gör för att ange den ort, som jag vill ha väderleksprognos för.
  • Jag skulle vilja se en tidsserie i dagar på sannolikheten att en prognos är rätt för ett antal dagar 2 veckor fram och intervallen för varje dag.
  • Hej Jan,
    Det är intressant med sannolikhetsbedömningar. Man skulle kunna tänka sig ett diagram där osäkerhet visualiseras som funktion av tid i ett diagram. Indikation om osäkerhet finns per dag i våra tabeller. Intervall är också ett sätt att visa osäkerhet om konfidensintervallet går att utläsa.

    Med vänlig hälsning,