Säker tid i solen.

Hej! Jag gillar att sola och tittar alltid in på er hemsida och uv-kurvan innan jag går ut. Det brukar bli mellan kl. 15 och 16 när det är läge. Jag har skinn som blir lagom brunt och jag bränner mig inte. Jag vistas inte ute annan tid än när jag solar och tar en kvällspromenad när uv-värdet är nere på 1 eller 2. Nu undrar jag hur man kan tänka om den rekommenderade (säkra) soltiden: jag brukar sola en halvtimme på varje sida (vänder mig efter en kvart och vänder mig även så att fötterna/huvudet är vänt åt solen olika stunder) och ligger plant på handduk i gräset, alltså ingen vinkel mot solen. Om säker tid i solen är en timme, gäller det en timme för varje sida, så att jag eg skulle kunna ligga ute i två timmar när en timme är rekommenderad, eller är det total tid i solen (en timme) som är avgörande?
susanne

Kommentarer

  • Hej Susanne.

    Om det verkligen är så att du är ute i stark solstrålning bara när du solar och ligger platt mot marken, så borde den rekommenderade säkra tiden i solen gälla en gång för varje sida. Men det är väl samtidigt inte helt lätt att först bara få sol på den ena halvan av kroppen och sedan på nästa. Jag skulle rekommendera att dra ner något på tiden för de båda "halvorna".

    Strålsäkerhetsmyndigheten är de som numera har huvudansvaret för information om UV-strålning och rekommendationer om säker tid i solen. Exempelvis hemsidan "Min soltid": https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/sol-och-solarier/rad-och-rekommendationer/berakna-min-soltid/
    Thomas Klimatolog