RH2000 vattenstånd

Hej,

Vilket mått anges i "Senaste observationerna" för vattenstånd. Är det vattenstånd enligt RH2000?

Tack för hjälpen på förhand!
Mvh Anja

Kommentarer

  • Hej Anja!

    I nuläget är det vattenstånd i hav relativt medelvattenståndet som visas. Från och med 3 juni kommer vi att ändra detta och visa vattenstånd i RH 2000.

    Redan nu har du möjlighet att se en av tjänsterna med värden i RH 2000 - Vattenstånd och vågor BETA https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/vattenstand-och-vagor-beta  .

    Hälsningar
    Anette Oceanografi
  • Hej,

    Idag hade vi +101 cm på Sjöfartsverkets mätstation på Vinterklasen i Oxelösund. För 10 år sedan fick jag höra att hittills högsta nivå i Oxelösund var +99 cm (enligt det gamla mätsystemet). Frågan blir därför, vad är skillnaden i cm mellan det gamla och RH2000, i Oxelösund.
  • Hej Gunnar!

    I tjänsten Vattenstånd och vågor https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/vattenstand-och-vagor#id=oxelosund_sjov,type=ssh ser du när du har valt Oxelösund som mätstation att årets beräknade medelvattenstånd avrundat är 10 cm. För att få hur mycket 101 cm i RH 2000 är relativt medelvattenståndet drar du bort de 10 cm från värdet i RH 2000 och får att 101 cm i RH 2000 motsvarar 91 cm över medelvattenståndet i Oxelösund. Det återstår alltså fortfarande ca 8 cm till ett nytt rekord för Oxelösund.

    Hälsningar
    Anette Oceanografi
  • Hej!
    Nybörjae här men kan ni förklara vad RH2000 är förnågot. Är det medelhavsnivån globalt eller regionalt med landhöjning inräknat? Mvh
  • Hej Andreas!

    RH 2000 är ett nationellt referenssystem för höjder och vattendjup. Om en höjd eller ett djup anges i RH 2000 så utgår nivån från en bestämd stabil höjdnivå. Detta innebär att alla höjder och djup går att relatera till varandra direkt utan omräkningar.

    RH 2000 har alltså inget alls att göra med medelvattenstånd eller landhöjning utan är ett referenssystem som tex en havsnivå kan anges i.

    Du kan hitta lite mer information om detta i en gammal nyhetsartikel som lanserades i samband med att SMHI gick över till att använda RH 2000 för vattenstånd: https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/nytt-referenssystem-for-vattenstand-i-havet-1.148346 .

    Hälsningar
    Anette Oceanografi