Regnet

Hej bor i Vetlanda, sydsvenska Höglandet. Sedan november har det regnat i stort sett varje dag. Sett solen kanske 5-6 dagar sedan November. Är detta normalt med den varmare vintern som varit.

Kommentarer

  • Hej Stefan.
    Ja, som du har märkt har vintern verkligen varit både mild och blöt. Särskilt i södra delen av landet och på sydsvenska höglandet har det varit blött.
    Mer finns att läsa här:
    https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-vader/vintern-2020-ovanligt-rekordrik-vinter-1.155690
    Ofta är det också så att en mild vinter också är nederbördsrik. Det omvända kan gälla för en kall vinter,då det kan vara nederbördsfattigt. Dessa samband gäller dock inte alltid. Exempelvis så var förra årets vinter också betydligt mildare än normalt i sydvästra Sverige samtidigt som nederbörden "bara" var normal. Såvitt jag vet har vi ingen färdig statistik på hur vanligt eller ovanligt det är att en mild vinter blir nederbördsrik, respektive torr.

    Thomas Klimatolog