Regleringspåverkan i vattendrag - var hittar jag data?

Hej,
var hittar jag underlagsdata för statusklassning av vattendrag map hydrologisk regim (redovisat i VISS)? Jag tänker specifikt på; specifik flödesenergi, volymsavvikelse, flödets förändringstakt och vattenståndets förändringstakt. På er hemsida står det att jag kan hitta informationen via vattewebb, men jag hittar inte var. Kan ni hjälpa mig och peka specifikt på var jag hittar informationen?

Tack på förhand!
Vänliga hälsningar
Veronika

Kommentarer

  • Hej!

    Såg att du redan fått svar via mail, men publicerar det även här om någon annan har samma fråga.

    Statusklassningarna med S-HYPE har, på inrådan av Vattenmyndigheterna, inte uppdaterats varje gång vi uppdaterat modellerna i Vattenwebb (sker 1-2 ggr per år). Anledningen är att man vill undvika förvirring kring eventuell ändrad status när modellunderlaget förändras. Därför hittar du bara statusklassningarna i Vattenwebb arkiv där man kan ladda ner data från tidigare modellversioner. Du hittar en länk till Vattenwebb arkiv i det svarta fältet längst ner på Vattenwebbs förstasida. Det är den första versionen du ska ladda ner (V-2013-08-01). Du kan antingen ladda ner data per område genom att mata in vilket AROID eller SUBID området har, eller ladda ner statusklassningar för hela landet i en tabell som heter Flödesinformation längre ner på sidan.

    När du sedan tittar på statusklassningarna finns två varianter: vanlig modellberäknad, respektive stationskorrigerad. Jag tror det är den senare som använts eftersom den även beskriver påverkan från korttidsregleringar (i den mån vi haft tillgång till mätningar från kraftbolagen).

    Lycka till!