Referensperioder och dess användande.

https://www.smhi.se/nyhetsarkiv/copernicus-2020-varmaste-aret-i-europa-lika-varmt-som-2016-globalt-1.167606

Läste ovanstående artikel, och ser att referensperioden i detta fall är 1981-2010. Den här perioden är något nytt ni börjat använda har jag sett, och frågan är varför? Enligt vad som varit praxis hittills har ju den senaste "normalperioden" varit 1961-1990, den föregående var 1931-1960, och den som nu ska användas som "normalperiod" är 1991-2020. Statistik blir alltid vad man jämför mot, och kan lätt misstolkas, om man inte är vaken på vad man kallar "normalt". och vilken referensperiod/referenspunkt man använder. Så min fråga blir då till slut: varför jämföra mot 1981-2010 och inte 1961-1990 som gjorts innan?
Med vänliga hälsningar
Jens Gustafsson

Kommentarer

  • Hej Jens

    Jag håller med dig. Jag tycker också att man borde jämfört med 1961-1990 i artikeln. Även i framtiden kommer vi att fortsätta med 1961-1990 som referensperiod när det gäller hur klimat förändrats sedan 1800-talet. Däremot kommer vi snart att gå över till denna nya normalperioden 1991-2020 som referens hur den senaste månaden varit. Således är det viktigt att se vilken period som är referens.

    SMHI deltar i ett Europeiskt projekt, Copernicus. I detta projekt togs denna artikel fram som översattes till Svenska. Vi på SMHI använder inte 1981-2010 som referensperiod? En del andra länder gör dock det.

    Om du vill kan du kontakta de som ligger bakom artikeln:

    copernicus-press@ecmwf.int

    Hälsningar

    Lennart Wern