Redovisning av Ölands solskensmätare

Hej, jag undrar varför det kommer sig att just Ölands solskensmätare inte redovisas i era rapporter. Vad jag vet är det den enda aktiva solskensmätaren som inte används i era summeringar och redovisningar i bland annat den månatliga väderrapporten, och jag undrar om det finns någon särskild anledning till det

Kommentarer

  • Hej.

    Solskenstidsmätaren på Ölands norra udde är placerad på SMHIs "vanliga" automatiska väderstation. Dessvärre skuggas solen tidvis på denna plats av träd och hus under en stor del av året. Därför är mätningarna bara korrekta under sommaren då solen står tillräckligt högt på himlen i de riktningar som annars skyms under vinterhalvåret. Av denna anledning tas inte solskenstiden från Ölands norra udde med i våra månadsvisa och årliga sammanställningar.

    Även innan solskenstidsmätningen automatiserades på Ölands norra udde så var mätningarna bara i drift under sommaren (då i Byxelkrok).

    Det är förstås olyckligt att det inte finns specialinformation om detta på sidan där solskenstidsobservationer kan laddas ner. Att ordna detta ligger fortfarande på vår långa att-göra-lista.
    Thomas Klimatolog