RCP 8.5

RCP 8.5 förutsätter att koldioxidutsläppen är tre gånger högre än utsläppen idag, metanutsläppen ökar kraftigt, jordens befolkning ökar till 12 miljarder, begränsad teknikutveckling, stort beroende av fossila bränslen, ingen energieffektivisering och begränsad klimatpolitik fram till 2100.

https://www.smhi.se/klimat/framtidens-klimat/vagledning-klimatscenarier/vad-ar-rcp-1.80271

Hur stor är sannolikheten att RCP 8.5 skulle inträffa?

Motivera i så fall vilka av de punkter som ni anger som skulle inträffa för att RCP 8.5 skulle bli verklighet med tanke på dagens klimatpolitik och teknikutveckling.
Thoralf Alfsson

Kommentarer

  • Hej Thoralf,

    Detta svar fick jag av våra klimatexperter:

    Hej,
    Det är viktigt att lyfta fram att RCP-scenarierna inte är några förutsägelser eller prognoser utan de har tagits fram utifrån olika antaganden om framtida förhållanden i samhälle, ekonomi och teknikutveckling med bl.a. olika grad av fossil förbränning som leder till olika nivåer av utsläpp - från låga till höga utsläpp. RCP8.5 är specifikt utformat för att spegla en utveckling med starkt ökade koncentrationer av växthusgaser i atmosfären fram till 2100, och därmed med störst effekt på klimatet.
    SMHI använder sig av alla standardscenarier för att kunna belysa konsekvenser av olika vägval, och för forskningsändamål, utan att göra någon särskild bedömning av deras sannolikhet. SMHI’s expertis innefattar inte själva framtagandet av utsläpps-scenarier, såsom RCP:erna, eller deras eventuella tillskrivna sannolikhet, och SMHI förordar inte vissa scenarier. Vi ser dock behov för utökat internationellt samarbete med att ta fram nya uppdaterade scenarier samt ett behov av forskning kring sannolikhet av olika emissionsscenarier, så att SMHI, tillsammans med andra myndigheter, framöver kan ge bedömningar som bygger på transparent och solid vetenskaplig grund.
    Hälsningar,
    Petter

    Önskar dig en fin dag!

    Vänliga hälsningar
    Cecilia
  • Hej

    Nu svarade ni inte på min fråga angående hur sannolik RCP8.5 är i förhållande till andra scenario.
    I era egna rapporter använder ni ju ofta RCP8.5 som utgångspunkt i bland annat rapporter om havsnivåhöjningar.
    Skall jag tolka det som att SMHI anser att RCP8.5 är den mest sannolika utvecklingen. Förklara gärna det.

    RCP8.5 används ju väldigt ofta när andra myndigheter eller organisationer i Sverige skall beräkna framtiden och de hänvisar till SMHI när de skall förklara varför de använder RCP8.5 och inte någon av den andra scenarierna.

    Så jag vill ha ett mer konkret svar angående sannolikheten för RCP8.5 enligt SMHI. Klarar era klimatexperter av det?

    MVH
    Thoralf Alfsson
  • Varför kan jag inte se min fråga och svaret i forumet?
    Thoralf Alfsson
  • Hej Thoralf,

    Vi måste välja att publicera utan svar eller att svara och eftersom detta inte är gjort är för att jag har skickat dina följdfrågor vidare och har då inte publicerat den än men när detta är gjort så syns den sen!

    Vänliga hälsningar
    Cecilia
  • Hej

    Jag väntar fortfarande på ett mer konkret svar.
    Thoralf Alfsson
  • Hej,

    Då det är semestertider så kan svaren dröja, återkommer så snart jag fått ett svar.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänliga hälsningar
    Cecilia
  • Hej Thoralf,

    Detta är svaret vi har fått från våra klimatexperter:

    Som vi nämnde i vårt tidigare svar, så använder SMHI sig av alla standardscenarier för att kunna belysa konsekvenser av olika vägval, och för forskningsändamål, utan att göra någon särskild bedömning av deras sannolikhet. SMHI förordar inte heller något särskilt scenario, t.ex. RCP 8.5, utan lyfter fram vikten av att använda flera olika scenarier med olika utsläppsnivåer.

    SMHI’s expertis innefattar inte själva framtagandet av utsläpps-scenarier, såsom RCP:erna, eller deras eventuella tillskrivna sannolikhet. Vi ser dock behov för utökat internationellt samarbete med att ta fram nya uppdaterade scenarier samt ett behov av forskning kring sannolikhet av olika emissionsscenarier, så att SMHI, tillsammans med andra myndigheter, framöver kan ge bedömningar som bygger på transparent och solid vetenskaplig grund.

    Vänliga hälsningar,
    Sofie