Räkna ut hur snabbt luft rör sig för att jämna ut tryckskillnad?

Hej! Jag undrar om det finns ett sätt att räkna ut hur snabbt luften fyller ut tryckskillnader. T.ex. om luft med atmosfäriskt tryck kommer i kontakt med ett vakuum?

Kommentarer

  • Hej Daniel!

    Frågan är egentligen inte kopplat till SMHIs verksamhet. Men ett kort svar på din fråga är att det måste röra sig om bråkdelar av en sekund. Hur många bråkdelar beror bl a på volymen av kärlet med atmosfäriskt tryck, volymen på kärlet med vakuum samt hur stor förbindelsen mellan de bägge kärlen är. Jag skulle kunna tänka mig att våra tekniska högskolor skulle kunna göra en beräkning.