Hur räknar jag om era omräknade lufttrycksvärden?

Hej. Loggrar som mäter grundvattenytan behöver ofta även lufttrycket på platsen. Hur räknar jag om era omräknade lufttrycksvärden, till det värde som ursprungligen mättes av stationen? Kan man ladda ner oomräknade lufttrycksvärden någonstans?

Kommentarer

  • Hej! Tyvärr har vi inte lufttrycket på stationens nivå i våra öppna data. Där finns bara värdena omräknade till "havsytans nivå". Hur denna omräkning är gjord beskrivs på denna webbsida.
    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/hur-mats-lufttryck-1.23830
    Via den ekvationen som presenteras där kan du räkna om lufttrycket till den nivå du önskar (givetvis inom rimliga gränser, plus minus flera hundra meter).