Radarbilder:

1. Vid förnyad återkomst efter viss tid för att se radarbilden så har den automatiskt flyttat till 15 min intervall. Varför? Skall vara kvar där man ställt in den och då sidan fortfarande är aktiv. Fungerade i tidigare version.
2. Vid uppdatering så flyttar sig inte alltid tidpunkten. Ibland flyttar den sig för långt, exvis till 9.56 då klockan är 9.56 och ingen radarbild visas.
3. vid uppdatering händer det att bilden flyttas till en tid 10-15 min tidigare i stället för till närmaste radarbild.
Prognoser:
1. Varför kan man inte ha byvind konstant inkopplat?
2. Varför skall man behöva trycka på byvind-kurva på 10 dagar när man redan har tryckt på byvind-kurva för 2 dagar? Detta fungerade utmärkt vid förra versionen av prognoser för en viss ort.

Kommentarer

  • Hej Kjell,
    Radarbilder:
    1. Tack för din feedback vi tar det till oss och tar med till diskussion för framtida uppdateringar.
    2. Om man laddar om sidan (med f5) vet inte tjänsten vilken data som är tillgänglig förrän den fått svar på det från servern. Tidsangivelsen visar då aktuell tid. När den väl får svar från servern hoppar den till den närmaste tiden. Om du istället använder uppdateringsknappen i kartan visas det gamla resultatet tills det nya resultatet är hämtat och du hamnar inte på aktuell tid.
    3. Uppdatera knappen ( i kartan, inte f5) byter inte tid åt användaren utan kollar bara om det finns nya tider.
    Prognoser:
    1. och 2 Tack för din feedback vi tar det till oss och tar med till diskussion för framtida uppdateringar. Värdefull input!

    Vänliga Hälsningar
    Therese
  • Hej Therese och tack för svar.

    Jag kommer inte ihåg mina tidigare synpunkter i detalj men jag förtydligar igen vad gäller radarbilder:
    Idag lämnade jag radarbilden kl. 14 och med 5 min intervall. Vid återkomst lite före kl. 16 hade den skiftat till 15 min intervall. Jag använder alltid uppdateringsknappen i kartan och då jag skiftade tillbaka till 5 min så vägrade kartan att visa aktuell radarbild - markeringen satt kvar vid kl. 14. Vid förnyat tryck på uppdateringsknappen så händer ingenting - dock efter 5 minuter flyttar den sig till 14.05 medan verkligheten är 16.00. Jag måste manuellt flytta visaren till en mer riktig tid (svårt att komma nära - visaren är ytterst känslig). Som jag nog tidigare sa så händer det också att visaren flyttar sig till aktuell tid, exvis 16.01 utan att visa någon radarbild (bilden kl 16 var säkert inte klar). Jag hoppas ni snart rättar till detta som är väldigt irriterande.

  • Hej Kjell,
    Tack för förtydligandet! Vår utvecklare ska undersöka varför den ibland byter till odefinierad tid.

    Vänliga hälsningar
    Therese

  • Snälla, lägg in en liten loop-knapp för de senaste typ 20 min - så att man direkt kan se rörelseriktning o hasighet på nedebördssystemen - eller gör det som default när man går till sidan. Det är ju ändå det man vill veta - när kommer regnet hit, när man dukar för utomhus BBCn. Kunde man välja antal frames och fps blir det perfekt.
    Lars A
  • hej.
    jag tycker att radarbilderna är fantastiskt användbara för att avgöra när det kommer att börja alt. sluta regna. MEN, jag upptäckte just att på yr.no visar de -90 minuter till +90 minuter, från aktuell tid. Dvs, de extrapolerar hur regnet kommer att röra sig, så man slipper som jag spola fram och tillbaka och uppskatta hur fort det rör sig. Det vore en fantastisk hjälp! Och tills vidare kommer jag att använda "väderradarn" på yr.no.
    Mvh, Tomas
    Tomas
  • Hej,
    Tack för värdefull feedback från alla.
    Med vänlig hälsning,
    Josef