Radarbild intensitet

Hej SMHI!
Undrar varför det är så stor skillnad på visad nederbördsintensitet i radarbild Norden och radarbild Sverige. Om man växlar mellan de båda bilderna verkar visad intensitet vara kraftigare i radarbild Sverige. Jag tittar då på bilder över västra Sverige. Vilken visar det mest sanna?

Med vänliga hälsningar
Börje Karlsson
Styrsö, Göteborg

Kommentarer

  • Hej Börje,
    Det beror på att det är två olika produkter som innehåller olika radarinformation. Sverigebilden innehåller bara information från svenska radaranläggningar och för dig på västkusten så ligger radaranläggningen i Vara närmast av de svenska.
    Nordenbilden innehåller information från danska, norska och finska anläggningar. De danska/norska är till väldigt bra hjälp när nederbörden kommer västerifrån, danskarna/norrmännen har hjälp av oss och finnarna när nederbörden kommer österifrån.
    Om vi tar fallet med nederbörd som kommer västerifrån så är det nog så att nordenbilden är bättre att använda då de danska radarerna gör att nederbörden fångas på ett mer realistiskt sätt över Danmark. Ju närmre Sverige nederbörden kommer desto mer rättvisande blir Sverigebilden. Det är svårt att säga någon exakt gräns dock.
    Att intensiteten skiljer beror helt enkelt på att de olika anläggningarna ser nederbörden olika. Det finns en artikel som beskriver detta här:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/radarbilder-1.123024?l=null

    Mitt råd är helt enkelt att kolla Nordenbilden för att få överblicken, vill du ha detaljerna för nederbörd över Sverige så kollar du Sverigebilden med 5-minuters uppdatering.

    Med vänlig hälsning,