Prognos Las palmas, Gran Canaria

Hej! Hur kommer det sig att det är så svalt väder i prognoserna för Las Palmas?
https://www.smhi.se/q/Las%20Palmas%20de%20Gran%20Canaria/2515270

Det har legat ca 10 grader under under lång tid.
Stämmer inte så bra med verkligheten och andra prognoser tex BBC osv.

Eller är det någon mindre ort Las Palmas uppe i bergen?

Kommentarer

  • Hej Jonas,

    Ortsprognoserna är automatgenererade från den modellkörning som används. För en givenlatitud/longitud tolkar körningen hur vädret teoretiskt bör komma att se ut just där och just då. Men en svårighet uppstår när det gäller mindre öar ute i havet (och även kuststäder), eftersom den närmaste grindpunkten kan ligga ett stycke ute till havs - där förhållandena speciellt temperaturmässigt kan vara rätt annorlunda än på land på den aktuella ön.

    Vi bevakar i första hand det svenska vädret. Över Sverige har vi vädermodeller med bättre upplösning medan för resten av världen har vi en global vädermodell, som inte har lika bra upplösning. Vi är inte heller vana vid de lokala förhållanden som man behöver ta hänsyn till i andra delar av världen.

    Hälsningar

    Susanne Kundtjänst