prognos havsvattenstånd

varför finns det ingen prognos från DMI längre.
Varför är er egen prognos bara ett dygn framåt

Kommentarer

  • Hej Daniel,
    Tack för att du kontaktar oss!
    Vi har tagit fram en ny tjänst för havsvattenståndsprognoser som kommer lanseras inom kort. I den tjänsten ingår en prognos för ungefär fyra dygn framåt. DMI:s prognos kommer dock inte inkluderas i den tjänsten.
    Önskar dig en fortsatt bra dag!

  • Hej!
    Jag beklagade mig för ett antal år sedan att er prognos över havsvattenståndet, blivit avsevärt mycket sämre. Ni hade då lanserat en ny tjänst. Vilket var beklagligt för mig som liten båtägare på Hallandskusten. Nu tre år senare är den enligt mig, inte ett dugg bättre. Trenderna är oftast bra i prognoserna, men när jag kollar (tyvärr inte lika ofta längre) är prognoserna alltid lägre än verkligheten. Finns inte behovet, eller vad har hänt de tre senaste åren?

    //Freddy
    Båtägare i Åsa
  • Hej Freddy!

    Vattenståndsprognoserna är något vi hela tiden jobbar med att förbättra. Prognoserna är ett viktigt verktyg även för oss internt. Men jag kan hålla med om att de inte alltid är så bra som man skulle önska.

    På smhi.se har vi dessutom valt att sampresentera prognoserna med verkliga observationer. Detta gör att kvalitén på prognosen blir väldigt tydlig men också att man får möjlighet att själv göra en bedömning av prognosen. De flesta andra institut som visar vattenståndsprognoser väljer att ersätta prognosen med observationen så fort en ny observation kommer in. Detta gör att prognoserna kan upplevas som bättre när de visas som en direkt fortsättning på senaste observationen.

    Vad är då på gång? För den korta prognosen kommer vi släppa en uppdatering innan årsskiftet. I den versionen har vi bla förbättrat bottentopografin, kustlinjen och vindskjuvningen. Alla dessa faktorer påverkar vattenståndet. Från våra testkörningar har vi dessutom sett ganska stora förbättringar just längs västkusten.

    Vad det gäller de längre prognoserna behöver utvecklingen tyvärr fortgå ett tag till innan vi har en ny version att skicka ut till tjänsten. Men på sikt kommer även detta.

    Hälsningar

    Anette Oceanografi
  • Jag kan inte hitta progos för havsvattenståndet längre. Länken till prognosen fungerar inte, det står att sidan inte finns. Gör jag något fel o isåfall vad. Tacksam för svar
  • Hej Daniel!

    Vet inte vilken länk du har försökt använda men i tjänsten Vattenstånd och vågor hittar du prognoser både på vattenstånd och vågor.
    https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/vattenstand-och-vagor

    Hälsningar

    Anette Oceanografi
  • Tack för svaret, det funkade.
    Gick via havsobservationer tidigare, det var den länken som inte funkade.
  • Tack Daniel, länken är nu uppdaterad och ska fungera på nytt.
    Hälsningar
    Anette Oceanografi