Presentation av moln/nederbörd i Radar med blixt

Jag har använt "Radar med blixt" under en längre tid och funnit att det är väldigt vanligt att det är en moln/nederbördsfri cirkel med ca 50 km radie runt Sigtuna där jag bor. Är detta beroende på ett meteorologiskt fenomen eller har det en radarteknisk anledning. Att vattenytorna kring Sigtuna, Mälaren och skärgården vid allt annat än nordvästlig vind kan påverka molnbildningen tycker jag mig ha kunnat se en antydan till under alla de år jag flugit som pilot in till Arlanda. Som en parantes har jag dessutom tyckt mig se ett band av Cb från Enköping till Östhammar vid hävning.
Med vänlig hälsning,
Lars Fredriksson

Kommentarer

  • Det är inget som vi känner till.

    Annars är det ju rent allmänt så att det finns områden i terrängen som är gynnsamma för utveckling av cumulus och andra områden som kan ha en dämpande effekt. Dessa lokala förhållanden brukar piloter och segelflygare kunna observera, och många gånger ha ni bättre koll på var de finns än vad vi har.
    Sandra Klimatolog