Precision i mätvärden på kartor med mera (både webb och appar)

Hej!
Jag har länge irriterat mig över den inkonsekventa precisionen i observerade och prognostiserade värden som presenteras på smhi.se (och i era appar). Exempelvis temperaturobservationer (https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/observationer#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,tab=vader,param=t) nu kl 10 idag 25 juli. Det är inte rimligt att Gävle bara rapporterar med hel grads precision (27 gr C), medan Film rapporterar med tiondels grads precision (28.2 gr C). Jag förmodar att Gävles temperatur är 27.0 gr C, vilket också visas som mouse-over i diagrammet om man klickar upp den stationen. Snälla, se till att precisionen blir konsekvent i observationskartan (både temperatur och nederbörd)!

Samma problem finns i prognoserna vad gäller nederbörd. För någon tid sedan prognostiserades en timme i nästa dygn där jag befann mig få 0.9 mm nederbörd, timmen efter 1 mm, och den där efter 1.1 mm. Borde det inte varit 1.0 mm i "mitten-timmen"?

Hälsningar,
   mats d.

Kommentarer

  • Hej,
    Instämmer att det är inkonsekvent.
    För prognoserna på vår webb kommer vi att lösa detta i augusti/september. Vi kommer ta bort decimalerna och troligen ersätta med intervall, exempelvis 3-7 mm.
    När det gäller observationstjänsten som du refererar till så behöver vi göra en större översyn och när vi gör den åtgärdar vi detta. Tyvärr har vi få webbutvecklingsresurser på SMHI just nu men förhoppningen är att lösa detta under hösten. I observationstjänsten finns en del flygplatsobservationer och de rapporterar ibland utan decimal.

    Med vänlig hälsing,