positiv återkoppling pga vattenånga

Jag har på många ställen läst att vattenånga är en mer potent växthusgas än CO2. Man talar om att det finns en av vattenånga genererad positiv återkopplingseffekt, som kraftigt förstärker den temperaturhöjande effekten av en ökad CO2-halt. Denna skulle fungera så att en ökad halt av CO2 höjer atmosfärens temperatur. Detta gör i sin tur att atmosfären kommer att innehålla mer vattenånga vilket i sin tur gör att atmosfärens temperatur ökar ännu mer, vilket gör att atmosfären kommer att innehålla ännu mer vattenånga osv. Det har tidigare förekommit att atmosfärens temperatur har höjts utan att det beror på ökad CO2-halt, t.ex i slutet av den senaste istiden, under den medeltida värmeperioden m.m. Vid dessa tidigare perioder av ökad värme i atmosfären har det inte uppstått någon katastrofal uppvärmning av jorden p.g.a. vattenånga i atmosfären så som jag beskrivit ovan. Varför tror man nu att vattenångan skulle ha en mycket stor förstärkningseffekt på den temperaturökning som förorsakas av höjd CO2-halt i atmosfären?

Kommentarer

  • Hej David,
    Tack för din intressanta fråga. Du har rätt att vattenånga är den dominanta växthusgasen i atmosfären. Det illustrerar en återkoppling, som kallas för Clausius-Clapeyron effekten: ju varmare atmosfären blir, desto mer vattenånga kan luften innehålla innan den blir saturerad (det kan även iaktas på en glasdörr i en bastu).
    Vattenånga har varit, bland andra fenomen, en återkoppling som förklarar hur mindre ändringar i energi från Solen (beroende på Jordens orbitoscillationer, även kallat Milankovitch-cykler) har lett till cykler mellan istider och mellanperioder under dem esnaste 1,000,000 åren.
    Det som är unikt med ökningen i CO2 sedan 1750 är inte dess mängd i sig (Jorden var t.ex. varmare än nu för 60 miljoner år sen, strax efter dinosaurietiden), men att det händer så snabbt. Vattenångan har alltså samma återkopplingseffekt som för, men den verkar mycket snabbare. Den pågående klimatförändringen är inte "katastrofal" för planeten, som upplevt väldigt olika klimater under sina 4.5 miljarder år, utan "bara" för mänskligheten och ekosystemen vi beror på.
    Jag hoppas att detta besvarar din fråga. Med vänlig hälsning, Christophe