Polarnätter

Hej!
Vill ni vänligen förklara varför antalet polarnätter och antal dagar med midnattssol skiljer sig med flera dagar på en och samma plats?
Zagros Varon

Kommentarer

  • Sommarhalvåret och vinterhalvåret är inte helt symmetriska. Eftersom jorden är som närmast solen runt vintersolståndet och längst bort från solen strax efter sommarsolståndet, så blir det något skiftande hastighet i jordens elliptiska bana.
    Sverker Klimatolog
  • Hej Sverker! Tack så mycket för ditt svar! Ok, om jag förstår rätt jorden snurrar fortast runt solen nära vintersolstånd och långsammast nära sommarsolståndet. Betyder detta att jorden färdas längre sträcka i sin bana under vinterhalvåret? Eller? Är det motsatt förhållande i södra delen av ekvatorn? Tar vinterhalvåret slut 21/3? Må gott! Tack på förhand!
    Zagros Varon
  • Ja, tiden från höstdagjämning till vårdagjämning är ungefär en vecka kortare än från vårdagjämning till höstdagjämning.
    Man kan tycka att vinterhalvåret skulle vara från höstdagjämning till vårdagjämning, men jag har också sett att man ser det som ett "kalenderhalvår" från 1 oktober till 31 mars. Jag vet inte om det finns någon bestämd definition.
    Sverker Klimatolog