Påverkade atombomberna i Japan vädret globalt?

Alan Robock menar att ett lokalt kärnvapenkrig allvarligt kommer att påverka vädret globalt. I Sverige rådde ju vinter tre år i rad pga två stora vulkanutbrott. Robock verkar jämställa dessa två händelser. Vilka likheter och skillnader finns mellan vulkanutbrott och atombombseffekt (generellt och förstås i styrka) med tanke på utsläpp av partiklar och verkanslängd?

Kommentarer

  • Hej Helena
    Min kollega Gustav svarar följande:

    Erik Klimatologi

  • Alan Robock har själv skrivit en artikel i frågan. Slutsatsen är ungefär följande: Även om vi kan se en viss avkylning (om än inte signifikant) under perioden 1945-1946 jämfört med 1940-1944 så är det svårt att knyta den direkt till bombningarna. Det finns osäkerheter i uppskattningen av mängden partiklar och i temperaturmätningarna. Det kan alltså inte uteslutas att avkylningen orsakades av naturliga faktorer, framför allt variation i solstrålning.
    https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2018JD028922

    För att svara på frågan. Det går att tänka sig bombfällning skulle kunna påverka klimatet även på hemisfärisk eller global skala, men det är oklart hur stor effekten skulle bli, och om den ens skulle övertrumfa den naturliga variabiliteten. Det beror förstås på hur stor bomben/bomberna är.

    Gustav

    Erik Klimatologi