Ozonlagret

Hej. Jag har läst att nya data visar på ett rekordstort ozonhål över Arktis som följd av de låga temperaturerna som rått där i vinter.
Är storleken på detta så stort att det kommer att påverka hur vi kan vistas i solen i norden i vår och sommar?

Kommentarer

  • Hej.
    Den polära virveln över Arktis har i år varit stabil och lett till låga temperaturer inom virveln över ett stort område. Och ozonskiktet är nu tunt över ett stort område i Arktis. I dagsläget (20/3 -20), och åtminstone de närmaste 1-2 dagarna, är dock ozonskiktet över Sverige normaltjockt för årstiden, eller till och med lite drygt det. Så i nuläget är det inte särskilt hög UV-strålning och ingen ökad risk vid utomhusvistelse. I södra Sverige kan UV-index nå upp till 2 mitt på dagen vid klart väder och det räknas som låg UV-strålning. Lite längre norrut når UV-index bara upp till ca 1.5. Men om man befinner sig där det är snö och öppen terräng så blir UV-index ungefär det dubbla. Vid UV-index 3 börjar det bli dags att skydda exponerad hud om man är ute längre stunder, inte minst med tanke på att det ser ut att bli soligt väder på många håll de närmsta dagarna.
    Lite längre fram kan det mycket väl hända att förhållandena ändras och områden med riktigt tunt ozonskikt rör sig in över Sverige. Solhöjden stiger ju också för var dag som går nu så det kan vara bra att hålla koll på UV-indexprognosen inte minst om man ska ut på fjället framöver.
    https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/uv-index-idag
    Vill man jämföra med hur det ser ut på lägre breddgrader så har vår kollegor på FMI i Finland fin information här:
    https://sv.ilmatieteenlaitos.fi/uv-index
    Det återstår att se hur länge läget med riktigt tunt ozonskikt över Arktis håller i sig. Den tydliga polära virveln med de låga stratosfärstemperaturerna kommer att lösas upp under våren. Hur läget med ozonskiktet blir till sommaren kommer knappast alls att påverkas av de nuvarande låga värdena.
    Lite mer info om ozon finns här:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/ozon-1.3824
    Thomas Klimatolog
  • Tack för svar! Så UV-indexet påverkas även av tjockleken på ozonlagret för det aktuella området, vilket mätningar har koll på?
  • Hej igen.
    Ja, UV-index, som är ett mått styrkan i den del av UV-strålningen som vår hud är känslig för, påverkas av ozontjockleken i atmosfären över den plats man befinner sig på. Ozonskiktets tjocklek mäts både från satellit och från marken. Observationsdata från framförallt satelliter tas in i prognosmodellerna som också håller koll på solhöjden i de olika beräkningspunkterna. Utöver solhöjd och ozontjockleken är det molnigheten som påverkar hur högt UV-index blir vid markytan. Molnigheten är dock svår att beräkna exakt, så därför ges ofta UV-index både för klar himmel och för den prognoserade molnigheten. Ur skyddssynpunkt är oftast UV-index för klar himmel det viktigaste värdet att utgå ifrån, eftersom UV-strålningen är som starkast då och det är också då som det normalt blir varmast och vi exponerar mest hud för solen. Med kännedom om bl.a. ozonmängden och solhöjden kan man också beräkna UV-index vid marken med god noggrannhet.

    UV-strålning i sig mäts bara på ett fåtal platser på marken. SMHI har bara UV-strålningsmätning i Norrköping. Det görs främst för långsiktig övervakning av UV-strålningsklimatet samt för att kunna utveckla och utvärdera modellberäkningar.

    Här är en artikel som behandlar UV-strålning i allmänhet:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/uv-stralning-1.3849
    Och här är en artikel om bakgrunden till UV-index:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/bakgrund-till-uv-index-1.5828
    Thomas Klimatolog