Osäkra vindprognoser

Hej!
Jag har under den här senaste värmeböljan fört statistik över vindarna eftersom jag tyckte att det alltid blåste mer än prognostiserat. Faktum är att medelvinden under väldigt många dagar legat på 20% över byvinden som prognostiserats. I lördags till och med mer än så. Det är stor skillnad på 5 m/s och 10 m/s i medelvind när en sitter i en kajak  på Vänern som bygger krabb sjö väldigt snabbt.

Detta är problematiskt ur flera avseenden, speciellt för oss som är ute til sjöss mycket. Vad beror detta på och är det något ni kan ändra?

Kommentarer

  • Hej Jessica,
    Just vindar brukar vi klara bra att prognostisera. Vi tar till oss detta och kontrollerar vad det kan bero på. Vilka produkter har du använt i din undersökning?

    Med vänlig hälsning,
  • Hej!

    Tack för svar! Vindmätaren på Klackens Fyr utanför Karlstad samt er app.

    Mvh
    Jessica

  • Hej igen,
    Vilken prognos i appen har du använt? Misstänker att du kan ha fått prognosen från en punkt som inte stämmer så bra överrens med "öppet vatten".

  • Hej igen Jessica,
    Vi har lagt till en prognospunkt för Klackens fyr. Den är nu sökbar i app och på web. Använd gärna vår tjänst Hav och Kustväder, där kan du se vindriktning/styrka, yttemp, vågor och strömmar. Du kan också söka på Klackens fyr för att se väderdata i tabell med medelvind och byvind: https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/hav-och-kustvader/q/Klackens%20Fyr/Hammar%C3%B6/-6#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,parameter=weather

    Hoppas detta löser problemet och att hösten bjuder fina dagar i kajaken!
    Med vänlig hälsning,