Orsaker till lågtryckens uppkomst

Hej !
Många människor jag talar med undrar över - denna ständiga lågtryckstrafik över landet - var geografiskt bildas lågtrycken och är det nu under vintern särskilt gynnsamma förhållanden för uppkomsten ? Vad är den avgörande orsaken till att lågtrycken bildas ? Det finns något som heter jetströmmar - har dessa en avgörande inverkan och i så fall ändrar dessa riktning under vissa tider på året ?

Kommentarer

  • Det går inte att ge något säkert svar på den här frågan. Lågtrycken har ofta gått på en nordlig bana och därigenom dragit in mild Atlantluft över Skandinavien. Men varför det har blivit så just i år, och inte lika tydligt förra vintern och vintern dessförinnan och så vidare, kan vi inte ge något bestämt svar på. Vi kan inte heller säga något om nästa vinter. Det kan bli vad som helst oavsett årets vinter. När det gäller jetströmmar så är det en ömsesidig växelverkan mellan jetströmmar och lågtryck. Jetströmmarna finns där lågtrycken och fronterna finns och jetströmmarna kan under vissa förhållanden förstärka lågtrycken.
    Vi har en ganska lång artikelserie om hela den här frågan
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/atmosfarens-allmanna-cirkulation-1.5608
    Sverker Klimatolog
  • Det går inte att ge något säkert svar på den här frågan. Lågtrycken har ofta gått på en nordlig bana och därigenom dragit in mild Atlantluft över Skandinavien. Men varför det har blivit så just i år, och inte lika tydligt förra vintern och vintern dessförinnan och så vidare, kan vi inte ge något bestämt svar på. Vi kan inte heller säga något om nästa vinter. Det kan bli vad som helst oavsett årets vinter. När det gäller jetströmmar så är det en ömsesidig växelverkan mellan jetströmmar och lågtryck. Jetströmmarna finns där lågtrycken och fronterna finns och jetströmmarna kan under vissa förhållanden förstärka lågtrycken.
    Vi har en ganska lång artikelserie om hela den här frågan
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/atmosfarens-allmanna-cirkulation-1.5608
    Sverker Klimatolog