Orkanens höjd?

Hej, jag undrar över hur högt upp i feet mätt som en orkan ligger? Jag tittar på fligthradar24 och ser flyg passera i området runt orkanen Florence. Kan flyg passera över en orkan?

Kommentarer

  • Hej Kristina.

    De konvektiva moln som finns i en tropisk orkan kan sträcka sig ca 15-17
    km upp i atmosfären. I feet innebär det omkring 50000 feet (ca 15000 m).

    När det gäller frågan om flyg kan passera över en orkan så har man i USA så kallade ”Hurricane Hunters” som flyger in i orkanerna och samlar in viktiga meteorologiska data. Det sägs vara en mäktig upplevelse att flyga in i orkanens öga. De piloter som gör detta är medvetna om att risken finnas att de kan omkomma.

    När det gäller kommersiella flyg däremot så tas vad jag förstår inga onödiga risker då det vore att utsätta både besättning och passagerare för stora risker. Något definitivt svar går emellertid inte att ge på ifall de aldrig flyger genom en tropisk orkan, den frågan får man nog ställa till de olika flygbolagen. Däremot är jag tämligen säker på att de undviker detta så långt detta är möjligt.

    Erik Klimatologi